Het bestuur van de Vereniging van Amersfoortse Bedrijven (VAB) heeft met verbazing kennisgenomen van het besluit van de staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat om de snelle verbinding tussen Amersfoort en het centrum van Amsterdam te schrappen. In plaats daarvan wordt Amersfoort per intercity met Amsterdam-Zuid verbonden en wordt de verbinding met Amsterdam CS gedegradeerd tot een sprintertraject. “Het kan toch niet zo zijn dat de vijftiende stad van Nederland en de centrumgemeente van een van de sterkste economische regio’s van het land met een boemeltreintje verbonden is met de hoofdstad?”, aldus Marc Nieuwland, voorzitter van de VAB.

De VAB erkent, dat Amsterdam-Zuidoost een belangrijk economisch knooppunt is, waarmee ook goede (spoor)verbindingen noodzakelijk zijn. Het is echter geen kwestie van of/of, maar van en/en. Het is van groot belang dat er een snelle en rechtstreekse treinverbinding met het economisch, toeristisch en cultureel centrum van Amsterdam blijft. Amersfoort en de omliggende regio doen het al jaren uitstekend als vestigingslocatie voor bedrijven. Dat is niet alleen te danken aan hoogwaardige werklocaties en de aanwezigheid van gekwalificeerd personeel, maar ook aan de uitstekende bereikbaarheid van stad en regio. De ligging aan een knooppunt van snelwegen én spoorwegen is een van de belangrijkste vestigingsplaatsfactoren. De omgeving van het station Amersfoort CS is de laatste jaren bijzonder in trek als vestigingslocatie voor grotere kantoren. Veel nationaal opererende bedrijven en organisaties hebben zich hier gevestigd, met name vanwege de uitstekende bereikbaarheid per spoor.

“We willen als werkgevers juist het gebruik van het openbaar vervoer stimuleren en het gebruik van de auto voor woon-werkverkeer terugdringen. Ondernemers en werknemers moeten nu niet gestraft worden door treinverbindingen minder aantrekkelijk te maken”, aldus Marc Nieuwland.